11 způsobů, jak skoncovat s únavou

thumbnail

„Člověk se unaví nejvíc, když nic nedělá.“ ~ čínské přísloví

Je namáhavé být celý den unavený. Míval jsem dny, kdy jsem se prokousával hodinami, a neměl energii na nic, co bylo důležité.

Sakra. Zažil jsem takové celé roky!

Jakmile jste unavení, nic vás nezajímá. Vše je otupělé a nic vám nejde. A nejhorší na tom je, že nemáte sílu to změnit. V tyhle dny, kterých už moc nemívám, odpočívám. Umíme docela dobře ignorovat signály těla. Většinu našeho života se učíme předstírat, že naše těla nejsou unavená, abychom byli ještě o chlup produktivnější.

To je špatně. Končí to vyhořením a malými výsledky, protože nevyhnutelně skončíme na dně se silami. Poslouchejte svoje tělo. Závisí na tom vaše zdraví.

Proč jsme unavení

Většinou jsme unavení, protože dost neodpočíváme. Ano, já vím: “To je nám novinka, Leo!” Jenže proč to pořád ignorujeme, když je to tak jasné?

Španělé jsou slavní svými siestami. Když se unavím, dám si jí taky. Je to luxus, který si ne každý může dovolit, ale i když jsem chodil do práce, vždycky jsem si našel čas a dal si během dne dvacet.

Pořádně neodpočíváme. Není to pro nás důležité jako jiné věci: vzbudit se brzy, vyřídit věci, jít na tisíce schůzek, nechat se vtáhnout do online světa a televize.

A tak jsme odstřihli odpočinek ve prospěch jiných věcí, které jsou o moc důležitější, a pak se divíme, že jsme úplně na nule.

Ale je toho víc. Pokud jste jako já, tak pijete k snídani kávu. Možná si dáte ještě jednu dopoledne, abyste se nabudili. Jenže odpoledne účinky vyprchají a vás začne pohlcovat únava.

Běžně někam neustále běháme. Je to jako sprint, ale život je delší. Zkuste to: jděte ven a zaběhejte si na dvě minuty. Zastavte se, dýchejte a pak se zase rozběhněte. Schválně, jak dlouho to dokážete vydržet. Většina lidí za chvíli odpadne. Naše dny jsou jako série sprintů.

Poznámka: chronická únava může být někdy známkou toho, že máte daleko větší problém. Pro atlety to znamená, že jsou přetrénovaní. U ostatních to může způsobovat deprese nebo jiné zdravotní okolnosti. Pokud problém přetrvává, doporučoval bych zajít na vyšetření.

Jak začít, když jste na to až příliš unavení

Ze všeho nejdřív si dejte šlofíka. Pokud jste až moc unavení, krátký odpočinek je jednoduchý krok. Jestli si nemůžete schrupnout, alespoň si dejte pauzu od digitálních zařízení. Počítače a telefony jsou mocné nástroje, ale pokud s nimi pracujete příliš často, unavuje vás to.

Vypněte je, jděte ven, projděte se. Zrušte jednu nebo dvě schůzky, pokud můžete. Protáhněte se, namasírujte si ramena, zavřete oči a dýchejte. To jsou malé kroky, které můžete udělat ihned. Pomůžou vám si trochu odpočinout.

Další řešení

Jakmile jste udělali prvních pár kroků, budete lehce odpočatí a můžete jít ještě dál:

  1. Spěte přes noc déle. Pokud si nedopřáváte alespoň 7 hodin spánku, nejspíš spíte moc málo. Hodně lidí potřebuje celých 8 hodin a někdo ještě víc. Jděte spát dřív. Internet to bez vás zvládne. Já si rád před spaním čtu (knihu, ne webové stránky). Je to rituál, který mi pomáhá usnout. Bude chvíli trvat, než se vaše usínací návyky změní.
  2. Dávejte si pauzy na protáhnutí. Až příliš dlouho sedíme u počítače, a to nám odsává energii. Zvedněte se každých 20 – 25 minut a na chvíli se projděte. Dělejte, co potřebujete. Pár kliků, dřepů, úkroků do stran, zaskákejte si nebo zatančete. Pořádně rozhýbejte krev.
  3. Cvičte pravidelně. Přesně po tomhle jste určitě “toužili”, ale je opravdu neuvěřitelné, jak vám jenom krátké cvičení pomůže a nabudí vás na celý den. Když si dáte do těla moc, může vás to vyčerpat. Pak byste měli odpočívat. Jenže krátká cvičení vás unaví jenom maličko, ale vnitřně se cítíte nabuzeně a skvěle.
  4. Omezte kofein. Pokud odstřihnete kávu naráz, budete úplně bez energie. Budete-li zmenšovat postupně dávky a do toho zapojíte cvičení nebo jiné věci, které jsem zatím doporučoval, nebude to špatné. Vyhnete se tak odpolední únavě, která by vám jinak kazila den. Pokud jste díky menší dávce kávy unavení, dejte si šlofíka.
  5. Nebuďte tak zaneprázdnění. Vážně. Pracujeme až moc. Zbavte se několika závazků a dopřejte si trochu prostoru pro sebe. Dovolte si zpomalit. Vaše tělo vám za to jenom poděkuje.
  6. Soustřeďte se. Většina lidí dělá víc věcí najednou, ale je to takové myšlenkové žonglování. A stejně toho za den stihnete jenom omezené množství. Jak víte, já doporučuji dělat věci jednoduše. Tedy jednu věc v určitou chvíli a naprosto se na ní soustředit. To naprosto promění vše, co děláte. Od práce, rozhovorů s lidmi, až po mytí nádobí. Je to méně unavující a cokoli, co děláte, může být mnohem zábavnější. Život není tak vyčerpávající, když děláte jenom jednu věc v danou chvíli.
  7. Pijte. Tohle je většinou hlavní důvod, proč jsme unavení. A málokdo si to uvědomuje. Pijte přes den dostatek vody. Nepotřebujete 8 velkých sklenic (část tekutin získáváme i z jídla), ale když budete pít víc vody, rozhodně vám to neuškodí. Moč by měla být lehce do žluta, pokud jste opravdu hydratovaní (ne průhledná a rozhodně ne tmavě žlutá).
  8. Osvěžte se. Rychlá studená sprcha odpoledne nebo večer může být opravdu nabuzující. Nebo si vyměňte ponožky. Pokud jste zpocení, pomůže vám to. Opláchněte si obličej. Budete se cítit mnohem lépe.
  9. Dělejte to, co vás opravdu baví. Pokud vás něco rozvášňuje, bude vás to nabíjet energií. Jestli vás ale vaše práce nezajímá, budete vyšťavení.
  10. Pracujte se zajímavými lidmi. Pracujete-li s lidmi, kteří milují, co dělají, budete mnohem zaujatější svojí prací i vy. Je skvělé dělat s kolegou nebo skupinou lidí, kteří zbožňují svoji práci, kteří jsou zapálení. Pokud to tak nemáte, najděte to.
  11. Zjišťujte, co zjednodušuje život. Neustále jdeme proti proudu a pak se divíme, že nás plavání vyčerpává. Zkuste se nechat unášet.

“Hodně lidí je unavených, ale nejsem si jistý, jestli jsou připravení si lehnout, protáhnout se a spát.” ~ Jim Jones

zdroj: pavelriha.mysharebar.com

Sdílet tento článek

Líbí se Vám Pan Občan?


Co si o tom myslíte? komentujte! :)