9 potravin, které nás v zimě zahřejí

thumbnail

Je vám zima, přestože se teple oblékáte? Pokud ano, vaše tělo se potýká s nepříjemným vnitřním chladem. Je třeba ho zahřát vnitřně, což znamená stravou. Podívejme se na 9 tipů potravin, které vaše tělo účinně zahřejí.

1. Zázvor

Zázvor je známý a osvědčený prostředek proti kašli i nachlazení. To není jediný důvod obliby zázvorového čaje v chladných, zimních dnech. Zahřeje vás totiž nejen teplota zázvorového čaje, ale zázvor samotný. Štiplavě ostrá chuť zázvoru, kterou má na svědomí hlavní účinná látka zázvoru, gingerol, nemusí být někomu příjemná. Avšak právě tato látka dělá ze zázvoru potravinu, která nás v zimě pořádně zahřeje. Zázvorový čaj si můžeme připravit doma. Oloupaný a najemno nastrouhaný či na drobná kolečka nakrájený zázvor zalijeme 3 dcl horké vody. Necháme chvíli louhovat a přecedíme. Pokud chceme přidat med a kolečko citronu či limetky, necháme nejprve čaj trochu vychladnout. Jinak by došlo k oxidaci vitamínu C a ke zničení některých zdraví prospěšných látek v medu. Díky gingerolu, obsaženému v zázvoru, nás zahřeje i vlažný zázvorový čaj. Zázvor nemusíme popíjet pouze ve formě čaje, můžeme ho využít také jako přísadu do mnoha jídel.

2. Skořice

Skořice je další potravinou se silnými zahřívacími účinky. Není divu, že příjemná vůně skořice je spojená s vůní Vánoc a zimy. Skořice je přidávána do svařáků i do různých zimních čajů, ve kterých ji obvykle najdeme v kombinaci s jablkem nebo pomerančem. Přidáme-li k zimním čajům se skořicí med, získáme extra silný zahřívací nápoj, který zároveň posílí náš imunitní systém. Skořici lze přidat také do kávy. Látky obsažené ve skořici dokáží rozproudit krev a důkladně nás zahřát. Skořice však nezahřívá pouze naše tělo, ale dokonce i naši mysl. Povzbudí nás, zažene chmury a zlepší náladu. Tím účinky skořice nekončí. Její dezinfekční i antibiotické účinky posilní náš imunitní systém a pomohou nám zbavit se nachlazení. Skořice je také silný antioxidant s velkými schopnostmi čistit krev. Je možné ji použít i při detoxikaci těla.

3. Med

Med je považován za silné přírodní antibiotikum i za zásobárnu vitamínů, minerálů a bílkovin rostlinného původu. Med je také okamžitým zdrojem energie pro ty, kteří musejí podat zvýšený fyzický či psychický výkon. Dodává energii svalům i mozku. Med pomůže nejen proti nachlazení, chřipce, zimní únavě a vyčerpanosti, ale dokáže nás také zahřát. To je důvod, proč ho v chladných dnech přidáváme do různých čajů.

4. Pálivé koření

Další potravinou, která nás zahřeje, jsou chilli papričky, nazývané také kayenský pepř, pepř a další pálivé koření. Pálivá chuť chilli papriček a pepře rozproudí krev v těle a silně prokrví naši pokožku, čímž nás důkladně zahřeje. Pro zahřátí stačí přidat malé množství pálivého koření do jídla. 5. Tepelně upravená zelenina V létě nám chutná hlávkový či ledový salát nebo okurka, v zimě se však od těchto potravin instinktivně odvracíme. Tyto potraviny nás vnitřně ochlazují, ale my se potřebujeme v zimě naopak zahřát. Zelenina je chutná a zdravá nejen syrová. V zimě nás zahřeje vařená či dušená zelenina. Kořenová zelenina, hlávkové zelí, kapusta, růžičková kapusta, tykev, dýně, cibule, česnek – to je sezónní zelenina zimního období. Tuto zeleninu často jíme tepelně upravenou. Tepelně upravená zelenina nás důkladně zahřeje zejména v podobě zeleninových vývarů a zeleninových polévek. Do těchto polévek přidáváme luštěniny, brambory, kroupy či jiné celozrnné obiloviny. Pokud máme chuť na syrovou zeleninu, je vhodný salát z hlávkového zelí s cibulí. Tento salát naše tělo sice moc nezahřeje, ale ani ho neochladí.

6. Křen

Křen nás ochrání nejen před nachlazením a chřipkami. Dokáže také podpořit činnost jater, snížit vysoký krevní tlak i podpořit krevní oběh. A nejen to. Křen dodá některým jídlům pikantní chuť a pořádně nás zahřeje.

7. Luštěniny

Není náhodou, že máme v zimě potřebu jíst hutná a vydatná jídla. Naše tělo totiž instinktivně cítí, že mu tato jídla dodají energii pro zahřátí. Mnozí z nás bohužel volí jídla, která jsou nejen vydatná, ale také bohatá na kalorie. To je jeden z důvodů, proč se nám v zimě nedaří hubnout a nezřídka naopak přibíráme. Jednou z vydatných potravin, které nás zahřejí a po kterých můžeme zhubnout, jsou luštěniny. Luštěniny dodají našemu tělu složité sacharidy, bílkoviny rostlinného původu, vitamíny, zejména provitamín A, vitamín E, některé vitamíny skupiny B a hojné množství vlákniny. Vysoký obsah vlákniny dělá z luštěnin potraviny, které nás zasytí, pročistí naše střeva a po kterých hubneme. Luštěniny nás nejen zasytí - dodají nám energii, ale také nás zahřejí.

8. Obilninové kaše

Tyto kaše patří mezi vydatná jídla se silným zahřívacím účinkem. Kaše z jáhel, ovesných vloček, pohanky nebo rýže či špaldy nás pořádně zahřeje, dodá nám energii a nastartuje nás do nového dne. Jáhly dokonce patří mezi potraviny s nejsilnějším zahřívacím účinkem. Silnými zahřívacími účinky disponují také ovesné vločky, rýže a pohanka. Obohatíte-li jáhlovou, rýžovou, ovesnou, špaldovou či pohankovou kaši o skořici, nepřislazované sušené ovoce, med, oříšky či mák, zvýšíte jejich zahřívací účinek. Vaše tělo získá jako bonus navíc velké množství vitamínů, minerálů a dalších zdraví prospěšných látek. Pokud si chcete dopřát v zimě detoxikaci, pomůže vám odvar z jáhel a slaná pohanková kaše. Pohanka totiž působí na naše tělo zásadotvorně, čímž ho zbavuje překyselení. To je důvod, proč zařadit během detoxikace do jídelníčku pohanku. Další výhodou pohanky je nízký obsah kalorií, což ocení ti, kteří bojují s nějakým tím kilem navíc. Pohanka, jáhly a rýže rovněž neobsahují lepek, kaše z těchto obilovin si tak mohou dopřát i lidé s alergií na lepek a lidé trpící celiakií.

9. Černý čaj

V zimě popíjíme čaj, abychom se zahřáli. Avšak ne každý čaj nás zahřeje. Horký zelený čaj nás zahřeje pouze na okamžik, potom naše tělo naopak ochladí. Zelený čaj totiž stahuje horkost, což je příjemné v létě, nikoli v zimě, kdy se naopak potřebujeme zahřát. Pokud si chceme dopřát i v zimě zelený čaj, je vhodné ho zkombinovat s některou z potravin se zahřívacími účinky. Černý čaj patří mezi čaje, které nás zahřejí, proto bychom ho měli pít v chladných zimních dnech.

zdroj: eurodenik.cz

Sdílet tento článek

Líbí se Vám Pan Občan?


Co si o tom myslíte? komentujte! :)