Jak jsme prodali duši internetovým gigantům - první část

thumbnail

Autorem tohoto článku je britský bezpečnostní technik Bruce Schneier:

Od televize, která nás odposlouchává - po panenku, která nahrává otázky vašich dětí. Sběr dat se stal nebezpečně dotěrným a vysoce ziskovým. Nastal čas, aby vlády začali jednat a omezovat on-line dohled?

Minulý rok, když se mi pokazila chladnička, přišel opravář a vyměnil počítač, který ji řídil. Uvědomil jsem si, že o chladničce přemýšlím nesprávné: není to chladnička s počítačem, je to počítač který drží potraviny v chladu. I všechno ostatní se mění na počítač. Váš telefon je počítač, který umožňuje volání. Vaše auto je počítač s koly a motorem. Vaše trouba je počítač, který uvaří lasagne. Váš fotoaparát je počítač, který zachycuje obrázky. Dokonce i naši domácí mazlíčci dostanou čip; moje kočka by tedy mohla být počítač, který celý den spí na slunci.

"Komputer" je vložen do všech výrobků, které se napojují na internet. Technologie firmy Nest Labs, kterou loni koupil Google za více než 3 miliardy dolarů, umožňuje ovládání termostatu přes internet. Můžete si koupit inteligentní klimatizaci, která se učí vašim zvykům a maximalizuje energetickou efektivitu. Fitness příslušenství jako fitbol nebo Jawbone shromažďuje informace o vašem pohybu, bdění, spánku a používá je pro analýzu tréninku a spánkových návyků. Mnoho zdravotnických zařízení začíná fungovat přes internet - pro sběr a vykazování různých biometrických údajů. Jsou nebo brzy budou způsoby jak neustále měřit naše životní funkce, nálady a mozkovou aktivitu.

V tomto roce jsme si přečetli dva překvapivé příběhy o technologiích, které monitorují naši činnost: televize Samsung, která zachycuje rozhovory v pokoji a odesílá je na přepis (v případě, že by někdo chtěl přepnout kanál hlasem) a panenka Barbie, která nahrává dětské otázky a prodává je třetí straně.

Všechny tyto počítače produkují data o tom, co se děje. Je to lokalizace vašeho telefonu, s kým mluvíte, co říkáte, co hledáte a co píšete. Rovněž váš puls. Korporace sbírají, ukládají a analyzují data, často bez našeho vědomí a obvykle bez našeho souhlasu. Na základě těchto informací vyvozují závěry o nás, s čím bychom mohli nesouhlasit a co by nás mohlo ovlivnit. Nemusí se nám to líbit, ale jsme pod hromadným dozorem.

Internetový dohled se rozšířil do otřesných dimenzí. Jste sledováni skoro všude, mnoha společnostmi a datovými agenty: 10 různých společností na jedné stránce, tucet na jiné. Facebook vás vidí na každém místě s tlačítkem "like" (ať už jste přihlášen / á nebo ne), zatímco Google vás pronásleduje ikonou "Google Plus g +", případně kontrolou provozu Google Analytics.

Většina sledovacích firem má názvy, které jste nikdy neslyšeli: Rubicon Project, AdSonar, Quantcast, Undertones, Traffic Marketplace. Pokud chcete vidět, kdo vás sleduje, nainstalujte si jeden z plug-inů prohlížeče, který umožňuje monitoring souborů cookie. Zaručeně budete překvapeni. Jeden reportér zjistil, že v průběhu 36 hodin špicľovalo jeho surfování po webu 105 různých firem. V roce 2010, zdánlivě neškodný web dictionary.com instaloval více než 200 sledovacích cookies do prohlížeče, pokud jste ho navštívili.

Není to jiné ani při smartphonech. S aplikacemi nezůstanete bez dohledu. Pozorují polohu, někdy si stáhnou váš adresář, kalendář, záložky a historii vyhledávání. V roce 2013 se raper Jay-Z a Samsung spojily, aby nabídli lidem software, přes který si mohli vyslechnout jeho album ještě před vydáním. Aplikace požadovala, aby uživatel udělil souhlas s prohlížením všech účtů na telefonu, sledováním lokality as kým se uživatel mluví. Hra Angry Birds seskupuje lokalizační údaje, i když zrovna nehrajete. Doslova "velký bratr" a stovky "malých bratrů".

Většina internetového dozoru je anonymní, společnosti jsou však stále schopnější korelovat shromážděné data s dalšími. Ochotně se identifikujete s mnoha internetovými službami. Často jen pod uživatelským jménem, ​​ale stále více "nicků" je provázaných na skutečné jméno. Google se snažil prosadit "politiku skutečných jmen", když vyžadoval v registraci na Google plus reálné jméno. Požadavek odvolal loni. Facebook rovněž klade velké nároky na pravé jméno. Kdykoli budete používat číslo kreditní karty, abyste si něco koupili, vaše skutečná identita je vázána na sadu firemních cookies, které jsou zapojeny v transakci. A každé surfování na smartphonu je pochopitelně "připoutáno" k vlastníkovi telefonu.

Stálý dohled je internetový obchodní model ze dvou hlavních důvodů: lidé se cítí svobodně a pohodlně. Pravdou však je, že lidé nemají příliš na výběr. Buď dozor nebo nic a dozor je pohodlný a neviditelný, takže o něm nemusíte přemýšlet. A je to všechno je možné, jelikož zákony nedokázali udržet krok se změnami v obchodních praktikách.

Obecně platí, že soukromí je něco, co lidé mají tendenci podceňovat. Dokud ho nemají vůbec. Argumenty typu "nemám co skrývat" jsou běžné, ale nepravdivé. Lidé žijící pod neustálým dohledem si rychle uvědomí, že ochrana soukromí není o tom, něco skrývat. Je to o individualitě a osobní autonomii. Je to o rozhodnutí, komu se odhalím a za jakých podmínek. Je to o svobodě, být svobodným jedincem, a ne se neustále omlouvat před jakýmsi dozorcem.

Tendence podceňovat hodnotu soukromí je záměrně prosazovaná firmami, které uživatele ujišťují, že soukromí není to nejdůležitější. Když se přihlásíte na Facebook, nepřemýšlíte nad tím množstvím soukromých informací, které mu odhalujete; chatujete s přáteli. Když ráno vstanete, nezacházíte se počtem firem, kterým umožníte sledovat vás během dne; prostě strčíte telefon do kapsy.

Akceptací dozorčího byznys-modelu se stávají mocní ještě mocnějšími. Google ovládá dvě třetiny amerického trhu vyhledávání. Skoro 75% lidí s přístupem k internetu má účtu na Facebooku. Amazon kontroluje kolem 30% amerického knižního trhu a 70% trhu s "e-books" (elektronické knihy). Comcast vlastní čtvrtinu trhu širokopásmových v USA. Tyto společnosti mají obrovskou moc a kontrolu nad námi jednoduše proto, že mají jistou ekonomickou pozici.

zdroj: zemavek.sk

Sdílet tento článek

Líbí se Vám Pan Občan?


Co si o tom myslíte? komentujte! :)