Jak nacvičit správnou techniku jízdy? …aneb jak se na tom vlastně jezdí

thumbnail

Jízda na kole v podstatě není nic složitého. Člověk by si řekl, že to musí zvládnout úplně každý. Ale ona není tak úplně pravda. Když začnete pátrat kolem sebe, zjistíte, že NEcyklistů je celá řada.

V případě, že ale čtete tento článek, asi na kole trochu jezdit umíte a rádi byste na něm jezdili více nebo alespoň lépe. Udržet rovnováhu a točit přitom více či méně pravidelně pedály není nic extra složitého, ale postupem času se hlavně pánská část cyklistické populace dostane do fáze, kdy bude chtít něco víc. Jezdit rychleji, ekonomičtěji, techničtěji a třeba i odvážněji.

S tím ale souvisí větší riziko poškození kola i sebe sama, ale jak se říká:“Když se kácí les, lítají třísky.“ To v případě cyklistiky znamená nejčastěji odřená kolena, lokty, modřiny na sedacích partiích a často také naraženiny v oblasti nejcitlivější.

V případě, že se ale chcete posunout dál, tak musíte sem tam nějakou bolístku překonat, protože prostě „každá sranda něco stojí“.

Jak tedy správně jezdit, jak správně řadit nebo kdy a jak brzdit? Na tyto otázky se dnes budeme snažit odpovědět.

Jak správně šlapat?

Mezi cyklisty je rozšířen známý termín „kruhové šlapání“. Co kruhové šlapání je? Je to opravdu šlapání do kruhu – na první pohled nic složitého. Můžete namítnout, že kliky jsou při točení pedály pořád stejně dlouhé, takže je pohyb vždy kruhový, ale to je pohyb pouze kliky jako takové. Pohyb nohy většinou není zcela ideálně kruhový, což vám zbytečně ubírá energii a pohyb je méně ekonomický.

Jak tedy správně šlapat do kruhu? Nejdůležitější je asi pozice šipky při šlapání. Ta by měla být stále mírně ukloněná, tedy směřovat v každém okamžiku šlapání mírně dolů.
K nacvičení kulatého šlapání je možné využít několika pomůcek:

  • Úhel v kotníku (mezi nohou a chodidlem) by měl být stále v úhlu mírně větším než 90 stupňů. Při šlapání se pohybuje hlavně kyčel a koleno, kotník minimálně. Větší sklápění špiček nebo naopak prošlapávání = zbytečná ztráta energie.
  • Při šlapání by měl přenos síly být způsoben pouze přes podrážku boty, tedy tlačit bychom měli na pedály hlavně shora.
  • Důležitá je poloha chodidla na pedálu – u nášlapných systémů by měl být kufr na tretře na úrovni 1. zánártní kosti (boule pod palcem). Podobně by měla být umístěna i noha na klasickém pedálu.
  •  Plynulý pohyb zajistí také vhodná volba převodu – v případě příliš těžkého budete mít tendenci šlapat trhaně, tzv. do čtverce, u příliš lehkého budeme při vysoké kadenci poskakovat na sedle.

Jak správně řadit?

Většina dnes provozovaných kol „vlastní“ určité množství převodů, proto je vhodné při jízdě používat. Vhodná volba převodu ušetří energii vloženou do šlapání, ale také uleví úponům a šlachám.

V případě, že nechcete mít nohy jako vzpěrač, zkuste šlapat spíše frekvenčněji, tedy svižněji a méně „na sílu“. Toto upozornění je vhodné hlavně pro cyklistky, aby se na nich cyklistika nepodepsala jinak než očekávají. Najít ideální převod není ze začátku vždy jednoduché, ale vše je o zkoušení. Jak jej poznáte je zmíněno o kousek výše.

Co se týče samotného řazení, lze opět zmínit několik zásad, které je vhodné dodržovat v případě, že chcete řadit bez problémů a případných následků:

  • Během řazení je vhodné šlapat, bez točení pedály převod nezměníte. Výjimkou jsou pouze systémy řazení v náboji (např. Rolhoff nebo Shimano Alfine). Pohybem pedálů a klik dojde k roztočení převodníků a kazety, což umožní posun řetězu směrem vzhůru nebo dolů.
  • Při řazení na lehčí převody neřaďte v záběru. V případě, že jedete do prudkého kopce, je lepší si „podřadit“ již pod ním. Při řazení v záběru dochází k většímu namáhání řetězu a měniče tak mají větší problémy s jeho posunem. Opět musíme zmínit výjimku, kterou jsou tzv. inverzní přehazovačky. U nich to funguje obráceně – při řazení na lehčí převody pružina v přehazovačce povoluje, proto je možné řadit i v záběru.
  • Volte převody, které nebudou příliš křížit řetěz. Prodloužíte tak trvanlivost nejen řetězu, ale i celé řadící soustavy.
  • Průběžně hlídejte seřízení obou měničů. Jezdíte přece na kole, které má fungovat jako kolo a ne jako výherní automat.

Jak a kdy správně brzdit a včas zabrzdit?

Jistě si všichni z dětství pamatujete, jak vás všechny bavilo na kole smykovat nebo „flokovat“. To dnes bez problémů zvládnete i s jakoukoliv dobře seřízenou zadní brzdou bez ohledu na to, zda se jedná o klasickou ráfkovou nebo kotoučovou brzdu.

Brzdění smykem je ale nevýhodné podobně jako prošlapávání pat při šlapání. Kromě opotřebení pláště také prodlužujete dobu brzdění, což nemusí být vždy zcela bezpečné.

Při klasickém brzdění v nijak vypjaté situaci je vhodné brzdit oběma brzdami a rozložit tak brzdnou sílu na obě kola. V při brzdění pouze zadní brzdou dojde k přechodu z brzdění do smyku, v případě použití pouze přední brzdy zase může při ostřejším stisknutí brzdové páky dojít k nechtěnému opouštění kola směrem přes řidítka vyladěným parakotoulem.

Proto při brzdění při normálním ježdění používejte obě brzdy současně a za brzdové páky se snažte brát jemně a postupně, ať si brzděním spíše neublížíte. V případě potřeby ostřejšího brzdění při nenadálé situaci v městském provozu nebo kvůli nečekané zatáčce či překážce přes cestu brzdnou dráhu výrazně zkrátíte rychlým přesunem těžiště směrem vzad. Jak na to? Stačí natáhnout ruce a přesunout sedací partie nad zadní kolo. Tento styl brzdění je ale lepší vyzkoušet „na sucho“, ať můžete při jízdě reagovat co nejrychleji.

Všechny dnes zmíněné rady a doporučení samozřejmě vychází z jednoho důležitého předpokladu. Že pod sebou vezete kolo, které zatáčí, dobře brzdí a také řadí. V případě, že máte problémy s jeho servisováním a údržbou, počkejte si na další články na našem cyklo portálu.

zdroj: cyklo-jizni-morava.cz

Sdílet tento článek

Líbí se Vám Pan Občan?


Co si o tom myslíte? komentujte! :)