Jak správně dřepovat a 6 důvodů proč vůbec začít

thumbnail

Zapojujete do svého tréninku pravidelně dřepy? Pokud je vaše odpověď ne, jste buď ignorant co cvičí jen polovinu těla (tu co vám v létě v plavkách zvýší ego) a zajišťuje si nepěknou dysbalanci nebo jste člověk, který zkrátka jen netušil o důležitosti tohoto skvělého cviku. Tento článek vám v obou variantách ukáže benefity pravidelného dřepování.

Ještě před vyjmenováním výhod si řekněme jak takový správný dřep vůbec vypadá. Jediný správný dřep je hluboký dřep. Tečka. Nic jiného co se za dřep vydává, technicky správně dřep není. Je to podobné jako kdyby sprinter na 100m uběhl jen 50m. Navíc takové pseudodřepy nejsou vůbec zdravé – zkracují rozsah pohybu, šlachy i svalstvo.

Důležitou průpravou k samotnému dřepování je klasické dřepění. Pokud vás při dřepění něco bolí, tahá nebo přepadáváte (pro začátek můžete využít něco pro přidržení), tak se prozatím do hlubokého dřepování vůbec nepouštějte. Jakmile zvládnete vydržet alespoň pár minut v pozici dřepu, máte dveře k dřepování otevřené a zde jsou důvody proč do toho jít:

 

1. Dřepy jsou důležité pro celé tělo

Na první pohled se může zdát, že má dřep pozitivní vliv jen na vaše nohy a zadek. Ve skutečnosti však, když je prováděn technicky správně, má účinky na celé tělo. Vzhledem k jejich intenzitě, dřepy v těle startují anabolické procesy, což má přímý vliv na budování svalstva po celém těle. Správně prováděné dřepy stimulují vyplavování správných hormonů – jako je samozřejmě testosteron a HGH (růstový hormon), které jsou klíčové pro růst svalů. Vyplavení těchto hormonů ovlivní svalový růst i v jiných oblastech než které právě cvičíte. Dřepováním posilujete také Hluboký stabilizační systém – to jsou svaly umístěné pod povrchovými (viditelnými) svaly, které nám pomáhají být stabilní, silnější a drží naši postavu.


2. Dřepy nejsou špatné pro vaše záda

Jeden z nejčastějších mýtů ohledně dřepů je ten, že vás po nich budou bolet záda. Nejčastěji však toto zaznívá od lidí, kteří je provádějí technicky špatně. V takovém případě vás záda skutečně bolet můžou. Ve skutečnosti vám může správně prováděné dřepění a následně dřepy pomoci záda dát zase do pořádku. Důležité je držet při provádění rovná záda a vyhnout se zbytečnému prohýbání páteře.

 

3. Dřepy zlepšují vaší flexibilitu

Hluboký dřep pomáhá zvýšit rozsah pohybu celého kyčelního kloubu, což je největší kloub v těle. Výhodou toho může být snížení bolesti zad a samozřejmě co je víc, než když se cítíte protažení, ohební a jste schopni každý den sportovat? Zařazení pravidelného protažení, různé techniky z jógy a správné dřepování je nejlepší způsob jak zvýšit vaší ohebnost a cítit se fit.

 

4. Dřepy pomáhají trávení a zbavování se odpadu

Technicky správné dřepy zlepšují pumpování a proudění tělních tekutin, které zbavují tělo odpadu a vyživují všechny tkáně. Toto jde ruku v ruce s myšlenkou, že většina západní civilizace vykonává velkou potřebu na záchodě špatně. Když stojíme, úsek tlustého střeva ve kterém se nacházejí odpadní látky je tlačený proti puboreaktálnímu svalu. To zabraňuje jeho vyprázdnění, až do doby kdy přijde čas na toaletu. Zde nastává ten problém. Běžné sezení na záchodové míse v úhlu 90° uvolní tento sval jen částečně. Naproti tomu při dřepění v úhlu 55° se tento sval uvolní úplně. V podstatě se tímto způsobem také natáhne tlusté střevo, což ulehčí stolici v jejím pohybu. V asijských zemích, kde záchod většinou představuje díra v zemi, je tento typ vykonávání potřeby zcela běžný.

 

5. Dřepy můžete dělat kdekoliv

Tohle je docela výstižné a zřejmé, ale stojí za to zdůraznit, protože dřep bez přidané váhy můžete provádět doslova kdekoliv a kdykoliv. Takže stop výmluvám, že si nemůžete dovolit posilovnu nebo podobné řeči. Tohle v podstatě platí u všech základních cviků při posilování s vlastní váhou těla – kliky, přítahy, dipy a dřepy jsou zkrátka základ a nic víc pro začátek (a možná ani později) nepotřebujete.

 

6. Dřepy pomáhají ke zdravým kloubům

Stejně jak s dřepy budou získávat na síle svaly, rovněž posílíte i klouby. Dřepy zpevňují a zesilují kolena a kotníky. Jsou důležité i pro správné fungování vazů a šlach. To platí samozřejmě jen pro opravdové dřepy – tedy hluboké dřepy. Všechny zmíněné části budou díky dřepu méně náchylné ke zranění a schopné dostatečně podporovat tělo v jeho činnosti. V pozdějším věku vám to tělo oplatí dvakrát tolik.

zdroj: celostnistrava.cz

Sdílet tento článek

Líbí se Vám Pan Občan?


Co si o tom myslíte? komentujte! :)