Nikdo není kyselý

thumbnail

Na internetu a v některých knihách koluje hned několik verzí tzv. alkalické diety. Zjednodušeně můžeme říci, že co expert, to nové doporučení, jak omezovat „kyselinotvorné potraviny“ anebo které zázračné alkalizující prášky, čaje a elixíry polykat. Potřebuje je někdo?

Alkalické diety propojuje tvrzení, že:

  • potraviny, které jíme, se v těle metabolizují za vzniku kyselinotvorných anebo zásadotvorných zbytků,
  • nadbytek tzv. kyselinotvorných potravin „překyseluje krev“ a překyselení krve je možné poznat pomocí měření pH moči lakmusovými papírky,
  • „překyselená krev“ je příčinou celé plejády onemocnění od osteoporózy až po rakovinu,
  • pro zdraví je třeba jíst převážně alkalické potraviny a zpravidla ještě podpořit alkalizaci nejrůznějšími doplňky.

Co alkalická dieta doporučuje?

Alkalická dieta je téměř vegetariánskou dietou, přesněji je něčím mezi veganstvím a vitariánstvím. Strava je založena na příjmu velkého množství čerstvého ovoce a zeleniny s omezením anebo úplným vyloučením živočišných potravin.

Jaké zázraky mají dietu podpořit?

Nejen v mnoha prodejnách zdravé výživy a online obchodech, ale dokonce i v lékárnách se nabízejí desítky nejrůznějších „odkyselovacích přípravků“. Jak mi třeba zrovna nedávno jedna farmaceutka sdělila: „V lékárně jsme na vyžádání pacientů často navažovali tzv. zásaditou odkyselovací směs.“ Zde je recept:

Natrium Phosphoricum 10,0, Kalium Bicarbonicum 10,0, Calcium Carbonicum 100,0, Natrium Bicarbonicum 80,0 a Magnesium Carbonicum 50,0.

Našli se i podnikaví výrobci, kteří směs nabízeli už hotovou. K ní jako bonus přibalují rovnou i lakmusové papírky na měření pH moči.

Co jsou podle teorie nevhodné potraviny?

V různých verzích diety se zpravidla doporučuje omezovat nebo vynechávat průmyslově upravované potraviny, maso, vejce, mléčné výrobky, obiloviny, prakticky všechny bílkoviny mimo ořechů a semínek.

Co doporučují propagátoři alkalické stravy správně?

Je pravdou, že potraviny zanechávají kyselý anebo alkalický popel. Typ popela je dán relativním obsahem kysele (fosfor a síra) nebo alkalicky (vápník, hořčík a draslík) reagujících minerálních látek. Obecně platí, že živočišné potraviny a obiloviny zanechávají kyselinotvorné zbytky, ovoce a zelenina zásadotvorné. Čisté tuky, cukry a škroby jsou neutrální, protože neobsahují bílkoviny ani minerály.

Pravdou také je, že potraviny, které jíme, mohou měnit pH moči. Když si ke snídani dáte salát, bude vaše moč za několik hodin více alkalická, než kdybyste snědli vajíčka se slaninou. Měření pH moči je snadné, ale zbytečné. Výše popsané měření pH totiž není dobrým indikátorem pH organismu ani vašeho celkového zdraví.

Proč jsou tvrzení alkalické diety nesmyslná?

Potraviny neovlivňují pH krve. Zastánci alkalických diet nabízejí nejrůznější vysvětlení, jak „kyselinotvorné potraviny“ škodí našemu zdraví. Tím nejabsurdnějším tvrzením je, že pH naší krve lze měnit potravinami, které jíme, a že kyselá krev je příčinou onemocnění. Není to tak. Naše tělo velmi pevně reguluje pH naší krve a extracelulární tekutiny. Není možné je měnit změnou jídelníčku.

 

Pouze vysoké dávky jedlé sody (hydrogenuhličitan sodný, NaHCO3) mohou dočasně zvýšit pH krve, ovšem mluvíme v takovém případě o dávkách, které současně vedou k nepříjemným trávicím potížím. Existují okolnosti, kdy je krev kyselejší, než by měla být, a tento stav má vážné zdravotní následky. Stav acidózy je však způsoben určitými patologickými stavy, jako je například chronická renální insuficience. Nestojí za ní rozhodnutí, jestli jíst steak anebo salát.  Bez ohledu na náš jídelníček anebo pH moči je docela jisté, že pH naší krve se pohybuje ve správné hodnotě okolo 7,4.

Neutralizuje se krev minerály z kostí?

Dalším tvrzením zastánců alkalických diet je, že pro udržení konstantního pH krve tělo používá minerální látky z kostí k „neutralizaci překyselené krve“.  A naše kyselinotvorná strava je příčinou osteoporózy.

Ve skutečnosti je však pH krve regulováno ledvinami, ne kostmi. Zdravé ledviny jsou schopné pH správně udržovat. Například po konzumaci bílkovin jsou vzniklé kyseliny okamžitě neutralizovány hydrogenuhličitanovými ionty v krvi. Při reakci vzniká oxid uhličitý, který se vydýchá plícemi, a soli, které jsou vyloučeny ledvinami. Ledviny přitom okamžitě vytvoří a do krve vrátí hydrogenuhličitanové ionty, které se při neutralizaci použily. Díky koloběhu organismus udržuje stabilní pH krve i bez jakéhokoliv zapojení kostí.

Navíc máme dostatek studií, jež prokazují, že zvýšený příjem bílkovin a fosfátů má pozitivní efekt na metabolismus vápníku a parametry pro zdraví kostí. Níže uvádím i odkazy na klinickou evidenci: dvě rozdílné meta-analýzy a přehledovou zprávu. Žádná z prací nepodporuje hypotézu, že by  kyselinotvorná strava podporovala úbytek kostních minerálů a osteoporózu.

Jak je vidět, fyziologie ani klinické studie alkalické diety nepotvrzují. Chápu, že studie nemusí být perfektní, a tak pro jistotu ještě přidávám i studie, které sledují souvislost mezi konzumací kyselinotvorné stravy a osteoporózou. Ani pozorovací studie nepotvrzují souvislost mezi kyselinotvornou stravou a hustotou kostní tkáně, rizikem zlomenin anebo korelaci mezi pH moči a rizikem zlomenin. Oproti tomu existují studie, které prokazují zdravější kostní tkáň při konzumaci diet s vyšším obsahem bílkovin.

Je kyselost příčinou rakoviny?

Zastánci alkalické stravy tvrdí, že dokáže vyléčit rakovinu. Podle jejich teorie rostou nádorové buňky pouze v kyselém prostředí a alkalická dieta omezuje jejich růst a likviduje je. Tato hypotéza opět závisí na schopnosti stravy smysluplně ovlivňovat pH krve a extracelulárních tekutin, což není pravda.  Navíc nádorové buňky mohou růst i v alkalickém prostředí. Běžné pH krve má hodnotu 7,4; což je mírně alkalické prostředí. Pokusně je prokázáno, že nádorové buňky v něm dokáží růst. Jedinou pravdou je, že nádorové buňky lépe rostou v kyselém prostředí, ale příčinnost je obrácená. Nádor po svém vzniku vytváří vlastní kyselé prostředí cestou narušení regulace glykolýzy (rozkladu cukru) a omezením cirkulace. Takže pH krve už vůbec neovlivňuje pH nádoru. Zjednodušeně můžeme říci, že kyselé prostředí nevytváří nádor, ale nádor vytváří kyselé prostředí.

Co říká historie?

Podle studia diet tradičních národů, které realizoval na počátku minulého století Dr. Price, se mnoho národů včetně obyvatel švýcarských hor, Masajů a Inuitů stravovalo s převahou tzv. kyselinotvorných potravin. I přes vysoký obsah živočišných potravin nebo obilovin v jídelníčku se příslušníci uvedených národů těšili perfektnímu zdraví.

Proč je nám na alkalické stravě lépe?

Nepopírám, že jednotlivcům může přechod na alkalickou stravu jen prospět, avšak z mnoha jiných důvodů než pro ovlivnění pH. Více zeleniny a čerstvých potravin v jídelníčku prospěje každému, zejména když je přijímá namísto vysoce průmyslově upravovaných potravin. Omezení obilovin prospěje každému s intolerancí k lepku. Omezení mléka a výrobků z něj prospěje při laktózové intoleranci. Omezení cukru, které dieta také běžně doporučuje, prospěje úplně všem.

Doporučení jíst mnohem více zeleniny a ovoce a omezovat či vylučovat polotovary jsou bezva a mohou v podstatě jen prospět. Popsaná strava má více vlákniny, některých vitaminů, minerálních látek a vody.  Jde o doporučení zdravé výživy bez potřeby dalších podpůrných tvrzení.

Proč alkalickou dietu nedoporučuji?

Celá teorie míjí fakta o fungování lidského těla a metabolismu. Prakticky ignoruje přirozenou regulaci pH v těle pomocí oxidu uhličitého, vody, bikarbonátů a dalších sloučenin kyslíku, vodíku a uhlíku. Faktem je, že pH moči neurčuje ani neodráží pH jakéhokoliv jiného orgánu, tkáně anebo tělní tekutiny; pH moči je jen pH moči a mění se v závislosti na tom, co se močí vylučuje, ne podle potravin, které se konzumují.

Jedná se o vymyšlený systém stravování bez základu na faktech a reálném fungování pH v lidském těle. Pro zdravou výživu vykonstruovaný výživový směr nikdo nepotřebuje, a už vůbec nepotřebuje speciální alkalické doplňky.

Případná redukce hmotnosti na alkalické stravě je logická a je způsobena nízkoenergetickou stravou. Při razantnějším omezení zdrojů bílkovin hrozí, že se nám budou ztrácet především svaly. Úbytek svalové hmoty je přitom naprosto nežádoucí, zvyšuje riziko následného jo-jo efektu.

zdroj: margit.cz

Sdílet tento článek

Líbí se Vám Pan Občan?


Co si o tom myslíte? komentujte! :)