Škoda zatím nezískala od britského homologačního úřadu souhlas s navrženými úpravami šidících motorů

thumbnail
Automobilka Škoda začne v souvislosti s aférou Dieselgate v první fázi upravovat software v řídících jednotkách motorů u dvoulitrových turbodieselů. Ty se montovaly do vozů Octavia, Superb a Yeti. Termín začátku servisní akce však zatím nebyl stanoven, protože mladoboleslavský výrobce zatím nezískal potřebný souhlas od britského homologačního úřadu VCA.

Škoda chce v tuzemsku začít svolávat auta do svých autorizovaných servisů do konce března. Tento termín stále platí i po polovině února, přestože značka stále nemá potřebný souhlas britského homologačního úřadu VCA s navrženými úpravami.

Při nich by se do řídící jednotky většiny dotčených motorů (celkem jde v ČR o 106 000 automobilů a na celém světě o 1,2 milionu dieselových škodovek s motory typu EA 189 připravených pro plnění emisní mormy Euro 5) měl nahrát nový software. Ten zamezí podvádění při emisních zkouškách a současně zvládne emise udržet v mezích požadovaných minulou emisní normou Euro 5.

Škoda to, zda souhlas má, či nemá, odmítá komentovat. „Škoda Auto je v úzkém kontaktu s příslušným homologačním úřadem. V tuto chvíli ale nemůžeme poskytnout více informací,“ sdělil mluvčí tuzemské prodejní organizace Škoda Auto Vítězslav Pelc. Zprávu o tom, že by britský úřad VCA již rozhodl, zatím nemá podle mluvčího Tomáše Neřolda ani ministerstvo dopravy.

Nicméně, podle dobře informovaného zdroje se zdá, že věc je na dobré cestě a souhlas nakonec zřejmě již příští týden Škoda dostane.

To jí umožní začít rozesílat zvací dopisy majitelům dotčených aut a skutečně tak začít s úpravami ještě během prvního čtvrtletí, jak slíbila. Podobné výzvy se obvykle rozesílají několik týdnů, až několik měsíců předem.

Jako první přijdou na řadu některé výkonové varianty motoru 2,0 TDI, uvedl Pelc.

Problém je v tom, jak přimět k návštěvě servisů i ty majitele aut, kteří jinak k autorizovaným partnerům vůbec nejezdí a jejich vozy by třeba letos žádnou prohlídku ani servis nepotřebovaly.

Ministr Ťok se totiž vyjádřil, že bude požadovat, aby do konce letošního roku Škoda upravila drtivou většinu aut s podvodným softwarem. „Budeme na ni tlačit, aby dodržela hranici 80 procent vozů,“ sdělil krátce před loňskými vánočními svátky v rozhovoru pro Hospodářské noviny.

Kvůli tomu bude nepochybně zapotřebí majitele nějak motivovat, což přiznává i Škoda, protože zákonná povinnost, jak majitelům příjezd do servisu nařídit, v ČR neexistuje. Jak, to zatím neprozradila. „Aktuálně diskutujeme různé scénáře zákaznicky vstřícného konceptu s cílem zajistit pro majitele vozů maximální komfort a bezproblémový průběh servisní akce. Jakmile budeme mít k dispozici finální rozhodnutí, budeme informovat nejen veřejnost, ale i všechny zainteresované strany,“ sdělil Pelc.

Toto tajnůstkaření se moc nelíbí ani dealerům, kteří se na servisní akci musí připravit. "Dosud  nemáme žádné informace. Dokonce i na oficiální dealerské konferenci na konci ledna představitelé tuzemské prodejní informace o této problematice jen mlžili,“ uvedl generální ředitel jednoho významného dealerství. Nechtěl ale být v této souvislosti jmenován, protože k tomu není oprávněný.

„Zatím naši mechanici slyší od zákazníků spíše to, že výzvu hodlají ignorovat, protože jsou s motory v současném stavu spokojeni,“ tvrdí.

Motivací pro majitele může být například bezplatná výměna oleje, případně kompletní servisní prohlídka zdarma. Podle dobře informovaného zdroje by jen samotná výměna oleje u více než 80 000 aut stála Škodu kolem 200 milionů korun, kompletní servisní prohlídka pak ještě přibližně třikrát tolik.

Obdobně jako majitelé Škodovek jsou zatím v nejistotě také vlastníci vozů Seat a Audi s problematickými motory EA 189. Podle ministerstva dopravy se ani v jejich případě neví, kdy a za jakých podmínek bude servisní akce zahájena. Jedině Volkswagen byl už alespoň trochu konkrétní, když oznámil, že akce se v první fázi bude týkat vozů Amarok.

zdroj: zpravy.aktualne.cz

Sdílet tento článek

Líbí se Vám Pan Občan?


Co si o tom myslíte? komentujte! :)